Visdomstann kirurgi

Infeksjon
Får du smerte og hevelse bør du kontakte oss. Årsaken til smertene og hevelsen kan være at du har fått en infeksjon. Bakterier samles nemlig lett i tannkjøttslommene rundt visdomstennene. En infeksjon kan i blant gi feber. Du kan også oppleve at det er vanskelig å gape.

Behandling
Du kan ta smertestillende tabletter for å lindre smerten. Vi kan hjelpe deg med rengjøring og spyling. Vi kan også gi deg en resept på antibiotika som kan hjelpe til med å dempe infeksjonen. Dessverre fjerner ikke dette årsaken til problemet. Derfor er det viktig at du kontakter oss om du får symptomer på infeksjon.

Skader på andre tenner
Vi kontrollerer alltid visdomstennene og bedømmer risikoen for problemer. Røntgen er et viktig hjelpemiddel for å kunne oppdage eventuelle skader i god tid. Om det er åpenbart at en visdomstann forårsaker skade eller vokser feil anbefaler vi som oftest at den fjernes.

Behandling
I blant går det an å fjerne en visdomstann uten å operere. Men om det er lite plass er en mindre operasjon et raskere og sikrere alternativ. Moderne metoder og bedøvelsesteknikker gjør at man i dag kan fjerne en visdomstann helt smertefritt. Operasjonen kan vanligvis utføres med samme type lokalbedøvelse som den som brukes ved reparasjoner av tenner. Selve operasjonen går vanligvis ganske fort, omtrent 10-15 minutter. Derimot får du ofte ligge i stolen en liten stund før behandlingen mens vi forbedrer og gjør det rent.
Cirka 70 prosent av pasienter som opereres får litt lett smerte i noen dager etter operasjonen. Smertene kan i verste fall vedvare i omtrent en uke. Vi anbefaler vanligvis smertestillende tabletter det første døgnet. Deretter behøves det ofte ikke flere tabletter.

Urolig?
De aller fleste operasjoner kan utføres raskt og smertefritt med hjelp av vanlig lokalbedøvelse. For den som er svært engstelig før en slik behandling er det viktig at du tar kontakt med oss. I noen tilfeller kan det f.eks være aktuelt å gi beroligende medisiner før behandlingen.