Rotfyllinger

Det finnes flere årsaker til at nerven (pulpa) inne i tannen dør, bl.a karies, fyllinger som lekker og tanngnissing.

En betennelse eller infeksjon inne i tannen betyr at nerven (pulpa) er skadet. Plages du av murrende verking, følsomhet for kulde og varme, hevelse og ømhet kan det være tegn på en skadet pulpa, men det er imidlertid ikke alltid du får symptomer.

En levende pulpa er selvfølgelig å foretrekke, men tannen kan likevel reddes selv om pulpa skulle dø. Løsningen er rotbehandling/rotfylling

Hvordan foregår rotbehandling/rotfylling?

Rotbehandling/rotfylling innebærer at tannlegen fjerner årsaken til skaden, f.eks karies, om det er mulig. Deretter tas pulpa bort og rotkanalen fylles igjen. Det vanligste fyllingsmaterialet er guttaperka, et gummilignende materiale som klistres fast i kanalen. Til slutt fremstilles en fylling eller en krone som erstatning for den skadde tannkronen.

Behandlingen utføres som oftest med lokalbedøvelse og er smertefri. Om pulpa er død behøves som regel ingen bedøvelse. Det finnes altså ingen grunn til å være engstelig for at behandlingen skal gjøre vondt.